Kroz izložbu „Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću“ autor Dinko Župan progovara o nekadašnjem školstvu čije su značajke i bosonogi učenici, tjelesno kažnjavanje, diskriminacija, ideologizacija… Ima li sličnosti s današnjim školstvom?
Progovara se o školskoj svakodnevici čija su značajka bosonogi učenici koji su početkom 20. stoljeća postali vojnici tužne sudbine u Velikom ratu. Također su dio svakodnevice bile i zarazne bolesti koje su znale uzrokovati karantene po nekoliko tjedana i smrtnost djece. Nikako se ne smiju zaboraviti niti školske zgrade koje su imale vrtove, gombališta, ali i nabijenu zemlju kao pod. Neovisno gdje su školska djeca bila u sklopu školske zgrade i dvorišta odgojno-obrazovne metode su često bile i tjelesno kažnjavanje poput udaranja glave od ploču i većini poznata magareća klupa. Diskriminacija i ideologizacija bili su sastavni dio školskog sustava. To najbolje vidimo u dijelovima izložbe – Uzor djevojke i dobre kućanice, Učim plesati u školi, a ne smijem na plesne zabave i Ideologizacija školstva.
Cilj je organiziranja virtualne izložbe i predavanja potaknuti javnost na usporedbu nekadašnjeg i današnjeg odnosa prema školskoj djeci, općenito u školama i u drugim odgojno-obrazovnim ustanovama. Postoje li sličnosti i koliko su one zapravo u školi, a da toga nismo niti svjesni?
https://www.muzejbelisce.hr/izlozbe/
U prostorijama Muzeja „Belišće“ organizirano je otvorenje virtualne izložbe „Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću“ i predavanje autora doktora povijesne znanosti Dinka Župana (Hrvatski institut za povijest, Podružnica za povijest Slavonije, Srijema i Baranje).
Izložba „Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću“ napravljena je u sklopu projekta „Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj (18. i 19. stoljeće)“ koji provode istraživači iz Hrvatskog instituta za povijest. Projekt je financirala Hrvatska zaklada za znanost, a izložba je napravljena u suradnji s Hrvatskim školskim muzejom.
Mihael Sučić