Šegrtski su razgovori novi projekt Muzeja “Belišće”. Razgovore vodimo sa stručnjacima i ljudima koji mogu puno toga reći o povijesti, kulturi i gospodarstvu Slavonije, Srijema i Baranje.
U drugom dijelu razgovora s doktorom Dinkom Županom progovorili smo o razvoju školstva na prostoru Belišća i okolice, odnosno slavonske Podravine.
Tijekom pola sata razgovora dotakli smo se mnogih tema među kojima možemo istaknuti gradnju i izgled školskih zgrada, prelazak prirodnog u kulturni kapital, polaznost škola u središtima i selima, usporedbu učiteljica i učitelja i smrtnost djece i zdravstvenu kulturu tijekom 19. i početkom 20. stoljeća.
Za početak je važno napomenuti da su škole bile središta iz kojih je proizlazila razina zdravstvene i higijenske kulture, polazišna točka novih poljoprivrednih kultura uz odgojno-obrazovnu djelatnost. Možemo ići toliko daleko i reći da su školske zgrade bile otoci u moru nepismenosti krajem 19. i početkom 20. stoljeća slavonske Podravine. Tijekom prvih desetljeća razvoja školstva javljali su se i problemi tehničke prirode kao što je različiti odnos prema učiteljicama i učiteljima (plaća), niska polaznost djece u selima. Uzimajući u obzir poglede različitih struka s kraja 19. i početka 20. stoljeća bila je uobičajena pojava odvojenih dječačkih i djevojačkih škola ili razreda u sredinama gdje je to bilo moguće.
Zahvaljujući i prirodnom kapitalu (šumama) nicale su nove školske zgrade kao „gljive poslije kiše“ diljem slavonske Podravine (Veliškovci, Belišće, Bocanjevci, Vinogradci…). U nekim selima ne smijemo izostaviti niti sve veću svijest kod lokalnog stanovništva za ulaganjem u školstvo, odnosno za gradnjom novih školskih zgrada.
Dinko Župan je viši znanstveni suradnik na Hrvatskom institutu za povijest – Podružnica Slavonije, Srijema i Baranje. Proučava povijest školstva i kulturnu povijest 19. stoljeća.
Tekst: Mihael Sučić