66. školsko/međugradsko natjecanje mladih tehničara održano je za učenike od 5. do 8. razreda, za H i P kategoriju, 13. veljače 2024. godine u Domu tehnike Valpovo.
Na natjecanju je sudjelovalo 35 učenika iz osnovnih škola s našeg područja. Natjecanje je započelo u 8 sati po sljedećem rasporedu: pisana provjera znanja (45 minuta), izrada tehničke tvorevine (60 minuta) i predstavljanje tehničke tvorevine svakog natjecatelja (do 5 minuta).
Učenici su se natjecali u sljedećim kategorijama i postigli ove rezultate:
H kategorija – Modelarstvo i maketarstvo – 5. r. (Biljana Pantoš)
Zadatak: Košara od papira
1. mjesto Ella Grginac
2. mjesto Marta Bajer
3. mjesto Fran Bošnjak
H kategorija – Graditeljstvo – 6. razred (Biljana Pantoš)
Zadatak: Moderne građevine od papira i balze
1. mjesto Andrija Barić
2. mjesto Ana Matković
3. mjesto Mia Perković
P kategorija – Fotografija – 5. do 8. razred (Goran Kupčerić, Dragan Francuz, Biljana Pantoš)
Fotografska tema je bila „Geometrijski oblici“. Natjecatelji su morali donijeti do 20 fotografija na zadanu temu, a od njih izabrati 3-6 komada i njih obraniti.
1. mjesto Franka Vinković
2. mjesto Klara Černošek
3. mjesto Lara Tintor
P kategorija – Modelarstvo uporabnih tehničkih tvorevina – 5. do 8. razred (Biljana Pantoš, Bojan Fuderer, Davor Milošević)
Naziv tehničke tvorevine: Držač za ključeve, a natjecatelji su obrađivali šperploču na Unimat strojevima.
1. mjesto Lukas Feld
2. mjesto Gašpar Bosnić
3. mjesto Izak Cvenić
P kategorija – Automatika – 5. do 8. razred (Biljana Pantoš, Tomislav Kudeljnjak, Marijan Antolović)
Naziv tehničke tvorevine: Model upravljanja elektromotornim pogonom vozila. Natjecatelji su zadatak radili na eksperimentalnoj pločici pomoću elektronskih dijelova i programiranja pomoću sučelja Arduino.
1. mjesto Matej Galinović
2. mjesto Jan Majdenić
3. mjesto Dorian Vukosavljević Grubić
Prvoplasirani očekuju poziv za županijski nivo natjecanja.
Hvala svima koji su sudjelovali u organizaciji natjecanja.
Tehničke aktivnosti znatno pridonose razvoju znanja, vještina, samostalnosti i odgovornosti učenika, a natjecanje mladih tehničara omogućuje afirmaciju darovitih i talentiranih učenika i time pridonosi njihovom ranom otkrivanju.
Sudjelujući u natjecanju mladih tehničara učenici već u osnovnoj školi stječu ozbiljna iskustva iz područja tehnike i tehnologije, što ih može motivirati za izbor budućega inženjerskog zvanja ili nastavak karijere u tehničkom području. Na taj se način učenici usmjeravaju u STEM području, što se ostvaruje rukovanjem različitim strojevima, alatima i priborom, izborom i obradom materijala, sastavljanjem i programiranjem sklopovlja, pri čemu natjecatelj izrađuje tehničku tvorevinu prema zadanoj dokumentaciji, koju potom predstavlja pred ocjenjivačkim povjerenstvom.
Natjecanje mladih tehničara organiziraju i provode Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Agencija za odgoj i obrazovanje, Hrvatska zajednica tehničke kulture, županijski i gradski uredi za prosvjetu, kulturu, informiranje, sport i tehničku kulturu, županijske i gradske zajednice tehničke kulture te udruge tehničke kulture. Natjecanje se provodi na temelju redovitog, izbornog i izvannastavnog programa tehničke kulture te programa dodatne nastave sadržane u Hrvatskom nacionalnom obrazovnom standardu i programima posebnih tehničkih kompetencija (znanje, vještine, samostalnost i odgovornost) koje se stječu u izvannastavnom i izvanškolskom programu tehničke kulture.
Učenici se natječu u dvanaest područja tehničke kulture unutar dviju kategorija:
· H-kategorija (natjecanje se provodi po Hrvatskom nacionalnom obrazovnom standardu za tehničku kulturu u osnovnoj školi – HNOS) i
· P-kategorija (natjecanje se provodi po programu za posebna područja tehničke kulture, a organizatori natjecanja i smotre na školskoj/klupskoj razini su povjerenstva u osnovnim školama i udrugama tehničke kulture).
Područja natjecanja u H-kategoriji su: maketarstvo i modelarstvo (V. razred), graditeljstvo (VI. razred), obrada materijala (VII. razred), strojarske konstrukcije (VII. razred), elektrotehnika (VIII. razred), elektronika (VIII. razred) i robotika (V. do VIII. razred).
U P-kategoriji učenici od V. do VIII. razreda pokazuju svoje kompetencije u sljedećim područjima: automatika, fotografija, modelarstvo uporabnih tehničkih tvorevina, radiokomunikacije i robotsko spašavanje žrtve.
Tekst: Ivana Francuz
Foto: Goran Dojkić