Novosti iz života udruga|

Predavači: Marijan Antolović, Tomislav Kudeljnjak, Dragan Francuz

Namjena programa
U sklopu europskog projekta u vrtiću “Maslačak” u Belišću, održane su radionice posebnog kraćeg programa „Mali istraživači – STEM u vrtiću” za produženi boravak projekta „Maslačak – prijatelj djece 2″.

STEM (Science-znanost, Technology-tehnologija, Engineering-inženjerstvo i Mathematics-matematika) je akronim nastao u Americi. To je kurikulum kojim se povezuje učenje prirodoslovlja, tehnologije, inženjerstva i matematike. Razlog popularizacije ovakvog načina učenja je nedostatak učenika u pojedinim područjima STEM-a. Na kraju to znači nedostatak radne snage na osnovnim djelatnostima modernog društva, jer na djelovanju STEM područja bazira se cijela naša civilizacija i život. Nedostatak interesa za STEM područje pokušava se povećati interesom među učenicima u školama pa i u vrtićima. Poznato je da su školski sustavi zastarjeli i da ne prate trendove u zapošljavanju pa je stoga, potrebno je mijenjati školske sustave kako bi se poboljšala kvaliteta učenja i poučavanja. Ono što STEM razlikuje od tradicionalnog obrazovanja je to da se znanstvene metode mogu primijeniti na svakodnevne situacije u životu.

Ciljevi i zadaća programa:
Ispitivanja stručnjaka pokazuju da djeca mogu razumjeti znanstvene koncepte i razmišljati znanstveno te da može biti bogat kontekst u kojem djeca mogu koristiti i razviti druge važne vještine i stavove za učenje.
– razvijanje socijalne kompetencije
– razvijanje praktičnosti
– naučiti oponašati stvarne scenarije (priprema za realan život)
– razvijanje interesa za znanost i tehnologiju
– poticati kreativne aktivnosti i kreativno stvaranje
– poticati stvaralački potencijal djeteta
– razvijati navike zajedničkog rada
– stečena znanja i vještine neophodna su u korištenju suvremene tehnike i informatičke tehnologije
– organizirano i korisno provođenje slobodnog vremena poboljšat će kvalitetu života djece.

Ostvareni projekti u travnju
ROBOTSKO BOJANJE JAJA – 6. travnja 2023. godine
Prva radionica iz STEM područja održana je u sklopu projekta „Maslačak – prijatelj djece 2″.
U radionici je prezentiran rad robota za bojanje jaja (Jajobojac) koji je nastao u CTK Valpovo-Belišće. Djecu su kroz ovaj projekt voditi tri mentora: Marijan Antolović, Tomislav Kudeljnjak i Dragan Francuz.
Robotsko bojanje jaja odrađeno je robotom koji je nastao u ZTK Valpovo-Belišće, a izradila ga je starija grupa učenika i njihov mentor. Kućište robota gotovo je u cijelosti 3D isprintano prema dorađenim nacrtima već dostupnima na mreži. U kućištu je smještena Arduino Uno mikrokontrolerska pločica, dva koračna motora za okretanje jaja i pomicanje olovke, jedan servo motor za podizanje i spuštanje olovke te elektronička pločica s upravljačima za motore koji svoj posao moraju odrađivati izuzetno precizno. Nosač flomastera također je izrađen pomoću 3D pisača.
Sama radionica osmišljena je kao cjelovit proces izrade pisanica koji obuhvaća sve od samog osmišljavanja i izrade vektorskog dizajna u programu otvorenog koda Inkscape, optimiziranja putanja alata (u ovom slučaju markera) za brži ispis, crtanja ispuna i višebojnih uzoraka na odvojenim slojevima dizajna te samog prijenosa naredbi od računala do robota putem USB kabela koristeći Arduino kao sučelje između računala i upravljača motora.
Djeca su na računalu ispisivala svoje ime (koja su znala, a ostalima se pomoglo), a ispis na plastično jaje odradio je „Jajobojac”.

PROGRAMIRANJE – 13. travnja 2023.
Radionica je u sastavu projekta za rano učenje robotike i programiranja za djecu od 4 do 7 godina. Djeca su se upoznala s računalima i programom Scratch 3.29.1 i napisala svoj prvi program. Bilo je zabavno i glasno, pogotovo kod crtanja i bojanja likova te snimanja glasova za pojedine „likove” koje su djeca „oživjela” uz pomoć programa kojeg su sami napisali. Voditelj radionice bio je prof. Marijan Antolović.

MALI FOTOGRAFI – 20. travnja 2023.
U sklopu evropskog projekta u vrtiću Maslačak u Belišću, održana je radionica fotografije.
Proces izrade fotografije počinje snimanjem fotografskim aparatom.
Tu počinje i priča polaznika ove radionice…
Što je fotoaparat i fotografija i koje su funkcije digitalnog fotoaparata, kako se digitalni zapisi prebacuju na računalo i kako se ispisuje fotografija na pisaču bile su osnovne smjernice ove radionice.
Djeca su po prvi puta samostalno radila sa digitalnim fotoaparatom i samostalno odabirala kadrove „svijeta koji ih okružuje”.

PREZENTACIJA I IZLOŽBA FOTOGRAFIJA – 27. travnja 2023.
Nastavak radionice fotografije odrađen je prikazivanjem snimljenih fotografija djeci. Djeca su (na svoj način) analizirala radove i prepoznavala motive koji su drugi autori snimili.
Uslijedilo je postavljanje izložbe fotografija u prostoru vrtić (13 fotografija A4 formata)
Fotografije su postavljene i na Facebok stranicu CTK Valpovo-Belišće.

ROBOTSKA KOLICA – 4. svibnja 2023.
U današnjem svijetu tehnike, elektronike, televizije i mobitela – roboti zauzimaju svoje mjesto. Djeca su naučila što je robot i neke njegove primjene. Upoznali su se s robotskim kolicima (mBot). Vidjeli su i upravljali s robotskim kolicima. Vidjeli su kako robot „sam” traži i nalazi put u složenoj sredini. S robotskim kolicima može se upravljati s originalnim daljinskim upravljačem, ali i s mobitelom! Upravljanje s mobitelom bilo je u dvije igre. Djeca su igrala Nogobot (nogomet: igraju dva igrača kao u pravom nogometu!) i borili se u viteškim igrama (mBot naoružan kopljem daljinski se upravlja kako bi probušio balon koji nosi protivnički vitez!).

SASTAVLJANJE IGRAČAKA – 11. svibnja 2023.
Djeca vole radit rukama, time razvijaju motoriku. Djeca vole i različite životinje i igrati se njima. U ovoj radionici ovo je objedinjeno u jednu zanimljivu igru. Igračke izrezane pomoću lasera (puzzle) trebalo je obojati prigodnim bojama i sastaviti životinje (medvjed, mačka i pas).

BBC:MICROBIT – 18. svibnja 2023.
Živimo u svijetu u kojem računala zauzimaju značajno mjesto. Djeca vrtićkog uzrasta vole imati sve u svojim rukama. Microbit je pravo rješenje za to (dimenzije: 52×42 mm!). Iako je ovako malih dimenzija, ima dosta velike mogućnosti. Djeca su se upoznala s microbitom preko različitih jednostavnih igrica primjerenih njihovoj dobi (smješko, animacije, posebni efekti, kockice, igra XO- križić kružić, digitalni sat/štoperica … ). Posebno ih je oduševila igra traženja jednog sakrivenog micobita pomoću drugog microbita (zvuk). Svako dijete je osobno isprobalo (barem jednom!) brojač koraka (koji im je bio „sakriven” u čarapi zajedno s baterijskim napajanjem).

Ivana Francuz

Comments are closed.

Close Search Window
Skip to content